Zaakbegeleider Tjits Mondria: “Ik wil dat mensen zich door mij serieus genomen voelen”

Tjits Mondria is zaakbegeleider voor de Commissie Mijnbouwschade. Dat betekent dat ze de schademelders tijdens het proces begeleidt. "Als zaakbegeleider ben ik het vaste aanspreekpunt van de schademelders. Ik begeleid hen vanaf het moment dat de melding in behandeling wordt genomen tot en met het eindadvies."

De Commissie Mijnbouwschade is in de zomer voor 2020 opgezet. Deze commissie zorgt voor een goede en onafhankelijke beoordeling van schade aan gebouwen als gevolg van mijnbouwactiviteiten. Op de website van de commissie kunnen particulieren en micro-ondernemingen die schade hebben, hun melding doorgeven.

Zaakbegeleider Tjits Mondria
©Rijksoverheid
Tjits Mondria bij een schadeopname.

Schade opnemen

Mondria komt in actie zodra de commissie besluit een schademelding te behandelen en een schade-expert in te schakelen. Mondria: "Ik bel de schademelder om een afspraak te maken voor de opname van de schade. Die afspraak bevestig ik per brief. Daarna ga ik samen met de schade-expert naar de schademelder toe. Daar wordt de schade opgenomen, loop ik met de schademelder door het stappenplan en leg ik uit hoe de commissie werkt en wie er in zitten."

"Ik ben de verbindende schakel tussen de commissie en de schademelder en leg de procedure uit aan de schademelder. Mijn aanpak is daarbij heel persoonlijk."

Persoonlijke aanpak

Naast het informeren en begeleiden van de schademelder, biedt Mondria ook een luisterend oor aan de schademelder. Dat is belangrijk omdat er soms grote emoties komen kijken bij schade aan gebouwen die mogelijk komt door mijnbouwactiviteiten. Mondria: "Ik wil dat mensen zich door mij serieus genomen voelen. Goed luisteren naar hun verhaal is van groot belang. Daarnaast is het belangrijk dat ik ook de verwachtingen van de schademelder helder krijg. Het is niet vanzelfsprekend dat als er een schade-expert komt er ook automatisch een schadevergoeding volgt."

Mondria: "Ik ben de verbindende schakel tussen de commissie en de schademelder en leg de procedure uit aan de schademelder. Mijn aanpak is daarbij heel persoonlijk, omdat ieder persoon en elke situatie anders is."

Rechtstreeks contact

Het belangrijkste doel van haar functie is naast de schademelder staan, vertelt Mondria. "De schademelder kan mij rechtstreeks per e-mail of telefoon bereiken. Dat ervaren de schademelders als heel prettig. Het inzetten van zaakbegeleiders is een hele goede manier van werken die echt voorziet in iets dat burgers nodig hebben."